Klíčové faktory, které mají vliv na prodej nemovitosti

Kéž by to bylo tak snadné, pověsit na internet inzerát že prodáváte byt, počkat si až zavolá zájemce, který se po prohlídce promění v kupce, jež akceptuje vaší cenu. 

Stáhnout z internetu vzor kupní smlouvy, podat na katastru nemovitostí návrh na změnu vlastníka, předat si peníze. Nakonec si předat nemovitost, podat si ruce, rozloučit se a život jde dál. Určitě se takový scénář někdy stal, ale spoléhat jen na něj se moc nedá. Jaké jsou klíčové faktory, které ovlivňují prodej vaší nemovitosti, ať už prodáváte sami nebo s realitním makléřem?

1. Správně nastavená cena

Nejdůležitější věc při prodeji nemovitosti. Máte-li od začátku správně nastavenou cenu, můžete okamžitě očekávat skutečné zájemce o vaší nemovitost. Měli byste objektivně zhodnotit, proč je vámi nabízená nemovitost lepší a tím pádem vhodnější ke koupi či pronájmu. Srovnejte ji s konkurencí jiných nabídek v podobné lokalitě, jako je ta vaše. Nejlépe na několika různých realitních portálech.

Vezměte si k ruce cenovou mapu, která Vám pomůže stanovit  nabídkovou kupní cenu. Cenová mapa má význam u nemovitostí, které lze srovnat, např. u prodeje bytů, pronájmů nebo pozemků. Cenovou mapu nabídkových cen si můžete vytvořit sami právě srovnáním s jinými nemovitostmi na realitních portálech.

Potřebujete nemovitost opravdu rychle prodat nebo to zatím chcete jen zkusit? I tahle otázka má vliv na stanovení ceny. Jestli potřebujete nemovitost prodat rychle, např. ve finanční tísni, s ničím neváhejte a stanovte vaší nabídku tak, aby byla v poměru k ostatním neodolatelná.

Cena se mění v čase.  Dnes má vaše nemovitost jinou hodnotu než např. za 3 měsíce. Stoupne-li nemovitost na ceně, blahopřejeme.  Jak poznáte, že nemovitost stoupla na ceně? Máte víc než jednoho zájemce, kteří se doslova perou o to, kdo nemovitost nakonec získá a Vy si můžete dovolit navýšit cenu.

Naopak pokud cena klesne, ztratili jste další peníze z prodeje nemovitost. Jak se to může stát? Dnes trváte na ceně o 50.000,- Kč vyšší než je reálná cena. Za tři měsíce jste ochotni slevit o 50.000,- Kč, ale museli byste dát slevu alespoň 70.000,- Kč, abyste jí prodali, protože se v okolí objevili jiné nabídky, které jsou lepší než ta Vaše.

Ano, můžete počkat a znovu přijmout riziko pohybu ceny směrem dolů, ale i nahoru.

 

2. Kvalitní inzerce

Čím více lidí vaší nabídku uvidí, tím více peněz můžete za svou nemovitost dostat. Je to logické. Budete-li inzerovat na vývěsce na náměstí vašeho města, nabídku uvidí jen malý okruh potenciálních zájemců, tím pádem vám může uniknout zájemce z jiného města, který by byl ochotný dát vám více peněz. Stejně tak při vyvěšení telefonního čísla na okna vaší nemovitosti nebo inzerce na jednom bezplatném realitním portále.

Správná kombinace inzertních příležitostí vám přinese mnohem více obchodních nabídek od různých zájemců a vy máte mnohem lepší vyjednávací prostor než kdybyste komunikovali pouze s jedním zájemcem. Jinak se inzeruje byt, jinak dům nebo pozemek. Vypusťte informace o prodeji mezi své známe a příbuzné, odtud se objevuje překvapivě mnoho zájemců a je to nejlevnější inzertní kanál, protože je zdarma.

Někteří čekají rovnou na zájemce. Bez inzerce. I taková nemovitost se může prodat, ale je to o dost složitější. Důvodem klientů jsou často obavy, aby o prodeji nevěděli určití lidé nebo aby jejich nemovitost někdo neznehodnotil, protože už bydlí někde jinde. V tomto případě stojí za úvahu spolupráce s realitním makléřem, který má kontakty na zájemce a dokáže prodej diskrétně zprostředkovat.

 

3. Perfektní prezentace

Zájemci nejprve kontrolují cenu a pak stav nemovitosti. Prezentaci je nutné rozlišit, nejprve na virtuální a pak reálnou. Virtuální prezentace se týká fotografií.

Krásně nafocená nemovitost zaujme mnohem víc zájemců, se kterými můžete dál obchodně vyjednávat. Kvalita fotografií je důležitá především u stejně drahých nemovitostí, např. u dvou různých bytů ve stejné lokalitě. Zájemci si k první prohlídce pravděpodobněji vyberou pěkně nafocený byt než inzerát bez fotek nebo neuklizenou nemovitost. Neříkáme, že zájemce se nepůjde podívat i na druhý byt, ale jde především o to, aby se první prohlídka uskutečnila na Vašem bytě, protože můžete se zájemcem vyjednávat jako první se všemi výhodami, které takové jednání přináší.

Reálná prezentace znamená připravenost nemovitosti na prohlídku. Jak připravit nemovitost na prohlídku Vám poradí každý zkušený makléř nebo si ty informace můžete vyhledat na internetu. Návod nabízí skoro každá realitní kancelář na svých webových stránkách v záložce rady pro prodávající.

 

Přidaná hodnota kvalitního realitního makléře k výše uvedeným faktorům

  • rychleji stanoví reálnou cenu nemovitosti a důkladně Vám vysvětlí proč
  • používá pro inzerci všechny klíčové inzertní kanály podle typu nemovitosti: placené i neplacené realitní portály, vývěsky, realitní magazíny, lokální marketing (plachta, letáčky, cedule atd.)
  • dokáže vaší nemovitost prodat ještě než se dostane do inzerce, protože využívá párování nabídky a poptávky, klienti z jeho poptávky se o nemovitosti dozví ještě před spuštěním inzerce
  • dokáže profesionálně prezentovat vaší nemovitost: virtuální prohlídka, fotky, popisky, prohlídka nemovitosti