Za těch více než 16 let, co se v realitách pohybuji, jsem zažil už téměř všechny scénáře. Od skvělých příběhů, kdy jsme zachránili domov spoustě lidem, kteří se ne zcela vlastní vinou dostali do problémů, po docela devastující konce naivních osob, kteří naletěli planým slibům a rychlému řešení.
Potkal jsem stovky osob, desítky realitních makléřů a vždy mě mrzelo, když některý z nich náš obor opustil. Ne proto, že by na to neměl, ale protože ztratil sílu a chuť neustále bojovat s překážkami, které se na realitním trhu objevují stále dokola. Byli a jsou to chytří, poctiví lidé, které převálcoval systém slabé poptávky po kvalitních službách v kontrastu zdánlivě nízké provize některých zprostředkovatelů.
S rostoucími cenovými hladinami nemovitostí se v našem regionu po dlouhých letech konečně vytváří prostor pro kvalitní realitní servis. Stačí chvilku brouzdat na internetu, facebooku, poptat se pár známých a použít vlastní selský rozum. Za největší zlo na realitním trhu ovšem považuji zneužití nefér výhody jedné ze stran obchodu. Teď nemám na mysli pouze vztah makléř - klient, ale i časté situace mezi lidmi, kteří prodávají či kupují nemovitost.
To je situace, kdy jedna ze stran zneužije znalosti z realitního trhu ve svůj vlastní prospěch na úkor druhého, aniž by si to druhá strana byla schopna uvědomit. Resp. slabší strana obchodu nedostane takovou protihodnotu (v drtivé většině peníze), jakou by měla dostat.
Opakovaně slýchávám příběhy o tom, že někdo koupil byt výrazně pod tržní cenou, trochu ho “pošolichal” a do měsíce prodal za dvojnásobek. Zkurvené realitky, napadne vás na první dobrou. Ale za poslední 3 měsíce jsem slyšel až příliš často příběhy, kdy si lidé prodávali nemovitosti mezi sebou, a kdy prodávající přes dobrý pocit, že si ten byt dokázal prodat sám, aniž by ho TRKLO, že mohl dostat VÝRAZNĚ VÍCE PENĚZ.
Vzpomínám na historku, jsou to dva roky dozadu, kdy k nám do kanceláře přišla paní, která bydlela v podnájmu a majitel bytu se rozhodl nemovitost prodat. Paní se obávala, co se stane po prodeji bytu. Jestli se nebude muset rychle vystěhovat, nevěděla kam atd. Sama peníze na koupi (ani s pomocí úvěru) v té době bohužel neměla, tak nás propojila s majitelem bytu. Majitel byl ve fázi průzkumu trhu, za kolik byt prodat, jestli sám nebo s realitkou, komu to svěřit atd.
Do toho mu sousedé fundovaně radili, kolik jeho nemovitost stojí, že se tady před měsícem podobný byt prodal za takové a makové peníze. Pán si vzal chvilku na rozmyšlenou, aby zvážil všechny varianty a nakonec jsme se domluvili na spolupráci. Dostal dvojnásobek, tedy dvakrát víc, než mu radili jeho sousedé. Měl to bez starostí, bez papírování a vše proběhlo ke spokojenosti všech stran. Paní zůstala bydlet v podnájmu a život jde dál. Ta zlá realitka si sice vzala provizi, ale i tak pán dostal 2x víc, a o tom to je.
Mohli jsme potvrdit “sousedskou cenu”, byt vykoupit a následně přeprodat koncovému zájemci. Ale využili bychom nefér výhody proti někomu, kdo neměl tolik zkušeností a možností zjistit si aktuální tržní cenu.
Ale tak to prostě funguje, jednak ve vztahu RK - klient, ale i mezi normálními lidmi. Potkají-li se dva lidé a jeden z nich zneužijte nefér výhody, ten druhý vždy prohraje. Netvrdím, že se to stává dnes a denně, protože nemám data, ale rozhodně to nejsou výjimečné situace.
Také rád koupím nemovitost za výhodnou cenu, ale výkup nemovitosti by měl být tou poslední variantou, ne první. Ostatně kategorie výkupů si zaslouží samostatný článek, takže o tom zase někdy příště.
Vy si objednáváte služby realitního makléře, který vám má poskytnout kvalitní realitní servis a zároveň má najít nejlepší řešení vaší stávající situace v daném čase a místě. Tohle je klíčové sdělení mého článku. Prosím přemýšlejte nad tím.
S vyššími nároky od klientů přijdou ruku v ruce i lepší služby od makléřů a kdo ví, třeba se ti slušní a poctiví do našeho oboru na mostecko - lounsko - chomutovský trh zase někdy vrátí.